Що означає порядок? Який синонім можна підібрати до цього слова? Якщо ви подумали, що «прибирання», то ви дуже сильно помилились. Багато людей так і не може відчути різницю між порядком та прибиранням, а вона неймовірно велика.
Хочу поділитись із вами своєю авторською психологічною методикою наведення порядку. Повірте, якщо застосувати цю методику на практиці (адже саме для цього вона розроблена, тільки читання не допоможе), ви будете приємно здивовані від того, як же стане легше вам дихати, думати та сприймати все навкруги. Адже це вам потрібно?! Чи не так?
Прибирання ≠ порядок
Прибирання – це боротьба із брудом. Від пилюки та бруду нікуди не подітись, навіть якщо прибирати цілодобово, адже в його появі ніхто не винний. Дослідження вчених показують, що за рік у звичайній однокімнатній квартирі утворюється від 5 до 10 кг пилу. Адже, якщо узагальнити його склад у цій же квартирі, то це будуть мінеральні часточки, мікрочастинки текстилю та паперу, лусочки шкіри… Отже, пилюка – це не тільки питання чистоти, гігієни та якісного чи неякісного прибирання, бо її поява не залежить від вас.
Що ж до поняття порядок, то це речі на своїх місцях, певна кількість цих речей, що повністю залежить від вас. Тож люди, які кажуть: «Прибираєш, прибираєш кожного дня, а порядку нема», не розуміють різницю між цими словами. Адже прибирання – це для чистоти. А порядок – для гармонії. І коли одного разу ви наведете порядок – прибирати буде набагато легше.
Але більшості з нас легше звикнути до безкінечного прибирання та жалітись на відсутність порядку. Оскільки під час прибирання не потрібно вести внутрішній діалог із собою. Ви просто прибираєте те, що підкинув вам зовнішній світ.
Часто «порадники» кажуть: «Спочатку наведи лад у себе в голові, а тоді в житті». Погоджуєтесь? Подумайте добре. Ще подумайте…
От я не погоджуюсь. Пояснюю: якщо навколо вас безпорядок (саме безпорядок, а не бруд), то це найперше обтяжуватиме вас, ваші думки, і навести порядок у голові буде дуже складно, а результат вийде неякісний і нечіткий. А нечіткі думки в голові точно не приведуть до порядку в житті. Тому пропоную вам спробувати зробити все навпаки: спочатку навести порядок у квартирі, а тоді вже попрацюємо над упорядкуванням думок. Упорядковуючи домівку, ви відчуєте, як для думок звільняється безмежний простір.
Як же навести порядок у квартирі? Здається, дуже просто. Але якщо це не прибирання, то як? Тут є декілька моментів та правил. Знаю, ніхто не любить правила, але хто сказав, що ви не зможете їх змінювати та підлаштувати під себе? Все можливо, ви ж знаєте це! Головне – бажання.
З чого ж почати?
- Створити місце зберігання речей по блоках.
Наприклад, ключі ЗАВЖДИ у ключниці, не на тумбочці і не у сумочці; білизна – у шухляді (одній чи двох), не поміж футболок чи шкарпеток, а чітко ЗАВЖДИ в одному місці; верхній одяг – не при вході на вішаку, вічно загромаджуючи місце (особливо зимовий), а в шафі.
Рекомендації щодо місця зберігання:
- повсякденні речі (одяг) зберігати окремо від святкових;
- не зберігати джинси, брюки із кофтинами та светрами;
- для кожної категорії одягу своє місце: одяг для залу, одяг для дачі, прогулянок, сну, церкви і т. ін.;
- дитячий одяг, одяг жінки та чоловіка повинні мати різні місця зберігання. Не окремі частини (тільки верхній, наприклад), а весь окремо (чоловічі шкарпетки в одному місті, дитячі в іншому, жіночі – у ще іншому);
- не несіть усе на горище чи у підвал. Подумайте: хто і коли буде «розхламлятися» там? Якщо ви не впевнені у точності відповіді на це питання, тоді, наприклад, взуття – у коробки й у шафу; дитячі іграшки, якими не грається ваша дитина, – віддати тим, хто потребує;
- спинка стільця – це не шафа!
- Про нові місця зберігання речей повинні знати всі мешканці квартири.
Після виконання першого пункту зробіть так званий обхід, екскурсію для всіх мешканців.
Рекомендації:
- «Я живу зі свекрухою, і у неї у всіх кімнатах свої склади, сенс робити порядок, якщо вона і так його робить?» А ви впевнені у цьому? Я думаю, вона прибирає, а не наводить порядок. Якщо наводить порядок, то виключно для себе. А ви повинні навести його для себе. Якщо вона прибирає свої речі, то ви наведіть порядок виключно зі своїми;
- Якщо ви живете самі, то хто сказав, що це погано? Щодо нашої теми – це навпаки чудово! Майбутні нові мешканці прийдуть у зовсім нову квартиру, навіть без оновленого ремонту чи дизайнерських меблів, і почуватимуться в ній гармонійно.
- Інші частини квартири.
Кухня:
- завжди вільна верхня поверхня кухонної гарнітури;
- все зберігається у шафках (буквально усе: від посудомийних засобів до приборів, від каструль до стаканів, кружок, тарілок );
- вільний кухонний стіл (пустий, без сільниці, перечниці, цукерниці…);
- вільні кути (жодної мітли у кутку, жодних пакетів з пакетами під руками…).
Санвузол (ванна кімната і туалет):
- один-два рушники на вішачках (інші всі у ванній шафці);
- вільна поверхня пральної машинки (не кладемо на неї порошок, миючі засоби чи будь-що інше);
- уся косметика у косметичці (завжди закритій);
- зубна паста, щітка у спеціальному місці;
- мило у мильниці;
- шампуні, кондиціонери не у душі на полиці, а у ванній тумбі (немає такої тумби – придумайте полицю, але не в душі);
- на такій полиці чи тумбі нічого зайвого (шампуні, вміст яких залишився на дні, – викидаємо, ви ж давно користуєтесь іншим!);
- брудний одяг/білизна – у ящику для брудної білизни (ящик повинен зачинятись). Кришка ящика – пуста, нічого не наскладуємо зверху на неї;
- «розхламте» аптечку (аптечка не у пакеті із медикаментами, а у ящичку або спеціальному кейсі, який зачиняється).
Рекомендації щодо «розхламлення» аптечки:
- передивіться усі невідомі вам таблетки (такі точно є), викиньте їх, також перегляньте всі на строк придатності.
- напишіть на аркуші паперу всі ліки, які у вас є, і головну їхню дію, аби, якщо негайно вам потрібно буде знайти певну таблетку, ви не перевертали у пошуках весь вміст, а просто глянули у список.
Гараж/комірчина/підвал/горище:
- тут допоміжним та найдієвішим у «розхламленні» будуть полиці та ящики;
- заповнені ящики обов’язково підписуємо (що саме є у ньому), тому їх наповнюємо за категоріями (інструменти/банки/миючі засоби, іграшки і т. ін.);
- коробки, ящики складаємо повернутим надписом до себе, один на одного.
Для ефективнішого «розхламлення» важливо запам’ятати:
- Місце кожної речі ви обираєте самі;
- Вам допоможуть контейнери, органайзери, розподільники для шухляд;
- Речі, які ви не одягали жодного разу протягом двох років, потребують утилізації (подаруйте, віддайте, продайте). Не жалійте їх! Вони виконали своє завдання одного разу. Звільніть місце для нового.
Виконавши всі пункти, можна розпочати прибирання!
Не забувайте, що ціль «розхламлення» – не тільки фізичне звільнення від речей, але й прекрасний тренажер для розвитку навичок ухвалення рішень. Це перший крок до формування внутрішньої гармонії.
Порядок у квартирі – це не дія однієї години чи одного дня. Це довготривала методика, яка потребує зусиль, психологічного налаштування, мотивації та сили волі. А що може бути кращою мотивацією, ніж досягнення гармонії, заспокоєння, упорядкованість думок, їхня чіткість та новий погляд на своє життя. Ви хотіли змін на краще? Ви їх отримаєте !
Адже я знаю, як ви мінятиметесь під час і змінитесь після застосування цієї методики, і наскільки вам стане легше дихати. Тепер важливо інше: щоб і ви про це дізналися на практиці.
Що подивитись на цю тему:
- «Години» (The Hours, 2002);
- «Людина з планом» (The Plan Man, 2014);
- «Джой» (Joy, 2015)
Що почитати на цю тему:
- «Куди б ти не йшов – ти уже там», Джон Кабат-Зінн (Wherever you go there you are, Jon Kabat-Zinn);
- «Школа Флайледі. Як навести порядок вдома і в житті», Марла Сіллі (The FlyLady, Marla Cilley);
- «Година тиші», Девід Хорсагер (The Daily Edge, David Horsager);
- «Дихайте вільно», Мелва Грін та Лорен Розенфілд (Breathing Room, Dr. Melva Green and Lauren Rosenfeld).