Комунікація: час спробувати щось новеньке!

Спілкування – це те, що оточує кожну-кожнісіньку людину повсякчасно, де б і з ким вона не перебувала, навіть якщо наодинці. Доволі часто ми комунікуємо інтуїтивно, не звертаючи уваги на типи, правила, способи комунікації. Ми надихаємось, розчаровуємось, радіємо чи відчуваємо незручну мовчанку, і список емоцій від звичайної бесіди справді сягає невичерпности. Сьогодні ми розповімо про те, які експерименти допоможуть краще розуміти як себе, так і співрозмовника.

Коли людина створює повідомлення – мовленнєве чи текстове – вона завжди робить свідомий вибір його змісту та форми. Простіше кажучи, ваш співрозмовник обирає, як саме сказати ту чи інакшу річ. Проте вже ви інтерпретуєте цю репліку, як вам завгодно. Тому, коли щось говорите і пишете, керуйтесь правилом: «Я відповідаю за те, що кажу, але не за те, як ви це сприймаєте».

  • Перша реакція на повідомлення – емоції. Це правило, яке діє у всіх випадках, тож якщо ви подумали, що завжди реагуєте, керуючись холодним розумом, скоріш за все це не так. Уже після того, як у вас виникла певна емоція, настає аналіз тексту комунікації. Важливо розуміти, що це тривалий процес, який дозволяє шукати ключі до мотивів та стратегії людини.

Експеримент: Уявіть собі ситуацію: ви вдома, чудово проводите час, і раптом вам приходить повідомлення від вашого знайомого. І в тексті пише про те, що зараз ваш хлопець чи дівчина гуляє з кимось іншим. З якоюсь іншою дівчиною/хлопцем. Зараз на листочку напишіть вашу першу думку і те, що ви відчули.

  • Непорозуміння у спілкуванні – звична річ, адже кожне слово, яке ми скажемо, залежить від нашого досвіду, культури, подій, які ми пережили в минулому:
  • люди надають словам подібного значення тільки переживши подібне;
  • значення не є завжди тим самим, воно міняється, оскільки змінюється наш досвід;
  • мають значення стосунки з оточенням та те, як людина сприймає світ.

Тому, якщо щось не розумієте, завжди можна і варто уточнювати, перепитувати.

Експеримент(парний): Розділіться по парах. Одна людина розповідає щось, якусь історію з життя в той час, як інша її дуже уважно слухає і намагається зрозуміти. Після того вже інша людина щось розказує, а друга своїм виглядом навпаки показує, що їй нецікаво, не слухає. Після цього варто обговорити почуття й емоції учасників експерименту.

  • Марія Титаренко, кандидатка наук із соціальних комунікацій та авторка книги «Комунікація від нуля», наголошує на важливості дотиків. Вона розповідає історію про о. Кирила Аксельрода з Британії – єдиного у світі сліпо-глухо-німого священника, який влаштував зустріч в стінах Українського католицького університету у Львові. Як відбувалося спілкування під час зустрічі? Адже він не бачить, не чує і не може говорити. Всі базові канали комунікації – візуальний, аудіальний і вербальний – заблоковано. Єдиний незаблокований – тактильний. Той, який ми найбільше ігноруємо, бо звикли покладатися на очі, вуха й голоси. Отець використовував дотики!

Експеримент(парний): Одна людина повинна заплющити очі та затулити вуха. Інша має своєму «сліпо-глухо-німому» співрозмовнику ретранслювати якусь фразу, використовуючи лише дотики.

«Ця вправа – добрий камертон для занять із комунікацій: ми вчимося бути уважними до співрозмовника й точними у висловлюванні, вчимося правильно добирати канали комунікації і починати від…нуля», – зазначає Марія Титаренко.

  • А ви знаєте, яким важливим у спілкуванні є запах? Насправді ми доволі ліниві до запахів і рідко їх помічаємо. От говоримо ми навмисно, а внюхуватися навмисно не вміємо. Хоча тут мова не так про самий запах, як про вміння підбирати необхідні слова й метафори, що промовлятимуть не гірше за запах. Так само влучно, сильно, незабутньо.

Експеримент: спробуйте понюхати кілька різних парфумів. Опишіть аромат. Свої емоції, асоціації, думки, картини, що виникають у голові. Який у вас настрій? Чи змінює щось запах? Якими є післясмак і післявдих?

  • Автокомунікаця – це спілкування зі собою, свого роду медитація і стан тиші, який потрібен кожній людині. Ми дуже багато часу витрачаємо на інших людей і часом геть забуваємо, як сильно потребуємо «занурення в себе». Від когось ми можемо отримати піднесення, але є й ті, хто забирає нашу енергію. І саме сон, молитва, ведення щоденника, роздуми, аналіз проведеного дня допомагають нам відновитися.

Експеримент: спробуйте на деякий час зникнути з усіх соціальних мереж. Звичайно, у сучасному світі комунікацій це може виявитися завданням не з легких, проте ви точно відчуєте ефект. У час, коли мені було надзвичайно складно впоратися з усім, що оточує, і ще складніше – спілкуватися з людьми й віддавати їм себе, я раптово зникла на цілих два тижні. Це був пречудовий час на переосмислення свого життя й для того, щоб навчитися знаходити вільні хвилинки для автокомунікації.

Комунікація – це справді важливий аспект нашого життя, тож важливо невпинно його досліджувати. Спробуйте вище зазначені експерименти та проаналізуйте свої відчуття. Можливо, ви щось недо- чи переоцінювали?

Поділитися на facebook
Поділитися на google
Поділитися на twitter
Поділитися на linkedin

Залишити коментар

Автор статті

Останні статті

Підписуйтесь на нас

“Експеримент” – це найперше ідейний проєкт. І, аби видавати журнал, нам потрібні ресурси: на поліграфію, оплату роботи авторів та технічних працівників.

Тож, якщо вам близькі цінності “Експерименту”, цікава тематика видання і ви би хотіли, щоб журнал продовжував жити, маєте можливість нас фінансово підтримати!

А ми і надалі турбуватимемося про ваш саморозвиток! 🙂

Хочете першими дізнаватися про цікаві новини та статті журналу? - підписуйтесь!

Ми надсилаємо тільки якісний контент, але в разі чого ви завжди зможете відписатися від наших мейлів

Підтримати проєкт!

Завдяки вашій навіть найменшій фінансовій допомозі ми зможемо готувати нові випуски журналу, дякуємо!